Vuoden 2017 viimeiset kuukaudet menivät harjoittelun osalta uusia asioita sulatellen
Heti alkuvaiheessa oli vuorossa kynnystesti sykealueiden määrittelyyn. Testi tarjosi hyvän käsityksen senhetkisestä tilanteesta ja etenkin apua harjoittelun intensiteetin sisäistämiseksi. Testi kertoi kunnosta tarinaa joka olikin jo tiedossa. Yläalueella pystyy painamaan reilusti saaden laktaatit 20 pintaan, pyörätestin kaltainen (kuormaa lisätään ajan kuluessa kunnes ei enää pysty) treenaaminen on aikaisemmin muodostanut melko ison osan tekemisestä. Ohessa suora lainaus testin tuloksista: “peruskestävyysalueen kanssa on töitä edessä“. Tuossa on erittäin kauniisti sanottuna että lähtötilanne on melko luokaton. Toisaalta kehittyminen on alussa samasta syystä nopeaa ja siten palkitsevaa.
Treeniohjelman ja sykerajojen puitteissa suurin muutos entiseen oli harjoittelun ajallisen volyymin kasvu intensiteetin kustannuksella. Harjoitustunteja kertyi kahdessa kuukaudessa (marras-joulu) 67, aikaisempina vuosina samalla aikavälillä on liikuttu vertailun vuoksi 30-40h välillä. Oli todella haasteellista saada harjoittelun tempoa kevennettyä, tämä oli kuitenkin pakon sanelemaa. Käytännössä kelloon oli viritettävä hälytys harjoituksen sykerajojen mukaan ja myös kevennettävä kun tekeminen meinasi karata käsistä. Kaikkineen tuskainen mutta opettavainen prosessi.
Sen helpommaksi ei muodostunut kokonaiskuormituksen ymmärtäminen. Omat tuntemukset fyysisestä väsymyksestä, palautumisesta ja unentarpeesta eivät kohdanneet uutta tilannetta ollenkaan. Oli hankalaa saada sisäistettyä että myös matalamman intensiteetin harjoittelu kuormittaa kun sitä kertyy määrällisesti tarpeeksi. Tässä kohtaa piti millään tavalla kyseenalaistamatta luottaa valmentajan osaamiseen ja antaa mennä kuten sanotaan.
Luottamus kantoi hedelmää. Tapahtui selkeää kehitystä ilman pahempia ylilyöntejä, tästä hyvänä osoituksena täysin terveenä vedetty talvikausi ilman ensimmäistäkään flunssaa.
Lopussa yksi tavanomainen työmatkapyöräily kesältä 2017 kuvaamaan aikaisempaa aerobista treeniä. Keskisyke matkalla 153, työmatkatempoa parhaimmillaan. Siinä kohtaa pyörällä mennään jo VO2MAX-alueella.
